Szigorodik a külföldi autók honosítása
Hazánkban sokan nem engedhetik meg magunknak, hogy vadiúj autókkal furikázzanak. Éppen ezért a legtöbben használt autót vásárolnak, ha le kell cserélni a korábbi járművet, és egyre inkább népszerűbb a külföldről való importálás.
Az új szabály értelmében jelentősen megváltozik a felállás
Látni kell, hogy a hazai járműállomány átlagos életkora tizennégy év, és hogy ezt a számot ne rontsák tovább a külföldről importált rossz állapotú, öreg, használt autók, az Innovációs és Technológiai Minisztérium jelentősen szigorította a honosítás eljárását. Ennek értelmében ha olyan autót szeretnénk importálni, amit 1999. december 31. után gyártottak, azaz legfeljebb húszéves, valamint a kocsit az Európai Unió valamely tagállamából hozzuk, akkor mindenképpen fel kell mutatnunk az autó COC (Certificate of Conformity) papírját, jóllehet eddig nagyon ritkán kérték. Ezzel a papírral igazolhatjuk ugyanis azt, hogy az autó megfelel az európai előírásoknak, valamint ennek alapján sorolhatják be az autót az EK-szerinti típustáblázatba. Abban az esetben, ha a kiválasztott autó több mint húszéves, azaz 1999. december 31. után gyártották, akkor természetesen nem kérnek COC papírt (hiszen akkor még nem kellett adni az autóhoz), a típustáblával sem vetik össze, jóllehet a származási országban kiállított vizsgapapírt a honosítás során továbbra is elkérhetik, és jó eséllyel el is fogják kérni
Autót persze nem csak Európából importálhatunk. Ahhoz eddig is hozzá voltunk szokva, hogy amennyiben EU-n kívüli országból – például az Egyesült Államokból – hozunk kocsit, úgy sokkal nehezebb a forgalomba helyezés eljárása, eddig azonban ha egy – például – Amerikából származó kocsit használt autóként Németországból vettünk (azaz már az előbbi német tulajdonosa Amerikából hozatta), akkor ennek az autónak már volt érvényes EU-s műszakija és forgalmi engedélye, azaz sokkal könnyebben lehetett forgalomba helyezni Magyarországon is, könnyedén lehetett honosítani. Nos, ez ma már nem így van. Az új jogszabályban bevezetettek értelmében ugyanis nem sorolható be sehova az EK-nak megfelelő típustáblázatában, sőt, COC papírral sem rendelkezik. Így tehát hiába találunk egy EU-s tagállambeli használtautó-piacon egy szép Teslát, Ford Mustangot vagy más Egyesült Államok piacára szánt kocsit, a hazai forgalomba helyezése akkor is nehézkes lesz.
Fontos továbbá azt is látni, hogy hiába érvényes a származási országban kiállított forgalmi, az autókat akkor is környezetvédelmi vizsgálatra küldik, ha
- hat évnél idősebb,
- ha többet futott 160 ezer kilométernél,
- ha láthatóan füstölő.
Ez utóbbi kitétel egyébként okozott némi felháborodást, ugyanis a „láthatóan” nem egy túl pontos meghatározás, és nem túl objektív. Könnyen elképzelhető, hogy amíg az egyik műhely szerint ez füstöl, addig a másik műhelynél ez még a megfelelő kategóriába tartozik. Az azonban megnyugvást jelenthet, hogy ezért a rendkívüli vizsgálatért egyenlőre nem kell fizetni, mindazonáltal ha nem megy át a vizsgán, akkor egészen addig nem kaphat magyar rendszámot, ameddig a megítélt hibákat ki nem javítják.
Ha az autónak nincs COC dokumentuma és nem sorolható be a EK-nak megfelelő típustáblázatába, akkor egyedi forgalomba helyezési eljáráson kell részt vennie. Ebben az esetben külső szakértő bevonásával kerül megállapításra az, hogy az autó megfelel-e a az európai előírásoknak. Ha ilyen eljáráson megy keresztül az autónk, akkor bizony mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, hiszen a vizsgálat Magyarországon több mint 300 ezer forintba kerül abban az esetben, ha nem tudunk semmilyen hiteles dokumentumot felmutatni arról, hogy az autó már átesett au EU területén belül egy olyan vizsgálaton, ami igazolja azt, hogy megfelel az előírásoknak.
Nehezebb a helyzet a kisteherautókkal is
Tudvalevő, hogy a kisteherautókhoz csupán 2007 utántól kötelező COC papírt rendelni, ennek értelmében az 1999. decembere és a 2007. között gyártott kisteherautókat nem lehet alávetni az olcsóbb honosítási eljárásnak, ugyanis a származási ország műszakiját nem fogadják el, még akkor sem, ha eredetileg is az európai piacra készültek. Ennek értelmében az ezen intervallumban gyártott autókat minden esetben hatósági vizsgára kell vinni.