2021-ben nem lesz már szükségünk készpénzre

Itt a határidő: a 2021-es év első napján már minden, online pénztárgéppel rendelkező kereskedő vagy szolgáltató el kell, hogy fogadja az elektronikus fizetés valamely formáját. A GIRO Zrt. és a teljes hazai bankszektor idei újításainak köszönhetően ez már bankkártya nélkül is egyszerű dolog.

Az újítások éve

Az idei évben felgyorsultak a folyamatok a különféle fizetési módok terén. Az első nagy lépésre márciusban került sor: ekkortól a banki utalások nagyobb része valós idejű, azonnali lett, vagyis az átutalt összeg másodperceken belül célba ér, az év folyamán pedig szinte minden utalás átkerült ebbe a rendszerbe. Ráadásul ekkortól nem csak a banki nyitvatartási időben, hanem bármikor utalhatunk, így ez a forma végképp előnyösebbé vált, mint a készpénzfizetés.

Elektronikus elfogadás

Ezzel gyakorlatilag elhárult az akadály az elől, hogy ha valaki minden pénzügyét elektronikusan akarja intézni, megtehesse ezt. Már csak egy lépés volt hátra: a kereskedőket, üzleteket rávenni arra, hogy fogadják el az elektronikus fizetést. Ezért került megalkotásra a rendelet, miszerint január 1-jétől minden, a NAV-hoz bekötött pénztárgép esetében el kell fogadni valamilyen készpénzmentes fizetési módot.

Bankkártya terminálok

Eddig a leggyakoribb elektronikus fizetési forma a bankkártya volt, melynek elfogadásához az üzleteknek terminált kellett telepíteniük. Ez kezdetben költséges dolog volt, azonban a Pénzügyminisztérium támogatási programot hirdetett, melynek során gyakorlatilag költség nélkül juthatnak a terminálhoz a kereskedők, ráadásul a kártyaelfogadás során felszámított költségeket is limitálták, így azok már alacsonyabbak, mint a készpénz kezelésének költségei.

Nagyjából egy évvel ezelőtti adatok szerint 213 ezer online kassza működött Magyarországon, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint idén nyáron 152 ezer kártyaelfogadó terminált üzemeltettek, így 60 ezer pénztárgéphez nem tartozott terminál. Arról még nincs adat, hogy azóta hányhoz szereltettek be, és hány esetben választják a bankkártyán kívüli elektronikus fizetés elfogadásának lehetőségét.

Másodlagos azonosítók

Utóbbira immár többféle lehetőség is van, köszönhetően az idei év fejlesztéseinek. Az egyik eset, hogy a vásárló telefonjának banki alkalmazásán keresztül elutalja a fizetendő összeget a kereskedőnek. Ez a kereskedő számlanevének és 24 jegyű számlaszámának megadásával hosszadalmas (igaz, hogy visszatérő vásárlók esetében csak egyszer kell megtenni, utána el lehet menteni az adatokat), de most már lehetőség van úgynevezett másodlagos számlaazonosítók megadására is.

Bárki, így a kereskedők is megtehetik, hogy számlájukhoz hozzárendelnek egy telefonszámot, email címet, esetleg adószámukat, és ha ezt a bank visszaigazolta, a fizető félnek elég már csak ezt az adatot megadni az utaláskor. Értelemszerűen ezek a sokkal rövidebb számsorok, illetve egyszerűbb adatok gyorsabban megadhatók, így nem túl időigényes az utalás (és természetesen a törzsvásárlók ezeket az adatokat is elmenthetik).

Fizetési kérelem

Az idei évben a GIRO és a bankszektor innovációi között megjelent egy másik újdonság is: a fizetési kérelem szolgáltatás, melynek igénybevételével a kereskedő indítja el a folyamatot. Ekkor a vásárló bankszámlájára küldhető az adott összegről kérelem, melyről a bank azonnal értesítést küld a vevőnek, akinek elég ezt egy gombnyomással jóváhagynia, ha megfelelő az összeg, és máris lebonyolódik a tranzakció.

QR-kód

Ugyancsak megoldás, és a jövőben vélhetően ez fog leginkább elterjedni, hogy mind a vásárlónak, mint a kereskedőnek lesz olyan applikációja, melynek használatakor QR-kóddal zajlik a fizetés. Már ma is sokan a telefonjukra telepítik bankkártyájukat, a telefont a terminálhoz érintve tudnak fizetni, így az ilyen jellegű, lehető legegyszerűbb fizetési mód gyorsan elterjedhet.

forrás: novekedes.hu

Olvasd el ezeket a cikkeket is!